Ana Sayfa
İnternet Rehberi
TÜRMOB
TÜRMOB Kurulları
TÜRMOB'dan Duyurular
SMMM ve YMM Odaları
Basında TÜRMOB
İstatistikler
TESMER
Yönetim Kurulu
TESMER'den Duyurular
Şube ve Yöneticiler
İstatistikler
TMUDESK
TMUDESK Yönergesi
Yönetim Kurulu
Duyurular
Türkiye Muhasebe
Standartları
İlgili Mevzuat
Danıştay Kararları
3568 Sayılı Yasa
MB Genelgeleri
SSK Genelgeleri
Resmi Gazete
(Özet)
Yayınlar
Bilanço Gazetesi
TÜRMOB Yayınları
TESMER Yayınları
TMUDESK Yayınları
Sirküler Rapor Kitapları
Diğer Yayınlar
Yabancı Meslek
Kuruluşları
Uluslararası Toplantılar
IFAC ve IASC Nedir ?




Maliye Bakanlığından:

Kurumlar Vergisi Genel Tebliği Seri No: 67


Vergi kanunlarında yapılan bazı değişikliklerle tereddüt edilen bazı konulara ilişkin olarak aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür.

1. İSTİSNALARA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER
4369 Sayılı Kanunla 1/1/1999 tarihinden geçerli olmak üzere Kurumlar Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin;
a) 3 numaralı bendinde yer alan turizm hasılatı istisnası,
b) 6 numaralı bendinde yer alan yatırım fonlarının katılma belgeleri ve yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde edilen kar payları istisnası, kaldırılmıştır.

Öte yandan, 31/12/1998 tarihinde son bulan yurt dışı inşaat, onarma, montaj ve teknik hizmetlerden sağlanan kazanç istisnasının süresi 31/12/2003 tarihine kadar uzatılmıştır. Geçici 24. maddede yapılan değişiklik ile istisna süresi 5 yıl uzatılırken, kurumlar vergisi oran değişikliğine paralel düzenleme de yapılmıştır.

2. İNDİRİLECEK GİDERLERLE İLGİLİ DEĞİŞİKLİKLER
2.1. Bağış ve Yardımlarla İlgili Düzenleme
4369 Sayılı Kanunla 1/1/1999 tarihinden geçerli olmak üzere Kurumlar Vergisi Kanununun 14. maddesinin 6 numaralı bendi yeniden düzenlenmiş, bu bentte yer alan düzenlemeye benzer bir düzenleme olan geçici 25 inci madde ise yürürlükten kaldırılmıştır.

Yapılan düzenlemeye göre;
a) Genel bütçeye dahil dairelere,
b) Katma bütçeli idarelere,
c) İl özel idarelerine,
d) Belediyelere,
e) Köylere,
f) Kamuya yararlı derneklere,
g) Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflara,
h) Bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde bulunan kurum ve kuruluşlara, makbuz karşılığında yapılan bağışlar, o yıla ait kurum kazancının %5'ini geçmemek üzere kurum kazancının tespitinde gider olarak dikkate alınabilecektir.

Bu düzenleme ile;
a) Daha önce var olan kurum kazancının %2 si ve 20,000 lira ile sınırlı indirim ile bazı tesisler için var olan sınırsız bağış ve yardım indirimi, kurum kazancının %5'i ile sınırlı olarak yeniden düzenlenmiştir.
b) Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflara yapılan ve kurum kazancının %5'i ile sınırlı olan indirim olduğu gibi korunmuştur.
c) Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 25 inci maddesinde yer alan ve bazı kurum ve kuruluşlara bağışlanan camilerin yapımı veya mevcut camilerin idamesi için yapılan bağışların sınırsız indirimini öngören düzenleme yürürlükten kaldırılmıştır.
İndirilecek bağış ve yardım giderinin üst sınırının hesaplanmasında esas alınan kurum kazancı; zarar mahsubu dahil giderler düşüldükten, iştirak kazançları hariç indirim ve istisnalar düşülmeden önceki tutarı ifade etmektedir.

2.2. Taşıt Araçları Gider ve Amortismanları İle İlgili Düzenleme
Gelir Vergisi Kanununun 40 ıncı maddesinde yer alan ve binek otomobillerinin giderleri ile amortismanlarının yarısının indirimine izin veren düzenlemeler değiştirilmiş, işletmeye dahil ve işte kullanılan taşıtların gider ve amortismanlarının tamamının indirimine imkan veren düzenleme yapılmıştır.

3. KURUMLAR VERGİSİ ORANI
Kurumlar Vergisi Kanununun 25. maddesinde yapılan değişiklik ile kurumlar vergisi oranı, 1999 yılı kazançlarından uygulanmaya başlamak üzere %30 olarak belirlenmiş, asgari kurumlar vergisi uygulaması kaldırılmıştır.

4. KURUM KAZANÇLARI ÜZERİNDEN YAPILAN STOPAJ VE KAR PAYLARININ BEYANI
4369 sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin 6 numaralı bendinin (b) alt bendi değiştirilmiş ve üç bölümde şu düzenlemeler yapılmıştır:
a) İndirim ve istisnalar, dağıtılsın dağıtılmasın %15(1) oranında gelir vergisi stopajına tabidir. Stopaj oranı halka açık olsun olmasın bütün kurumlar için geçerlidir.
b) Dar mükellef kurumlar, kurum kazancından istisnalar, kurumlar vergisi ve fon payının da indirilmesi sonucu kalan kazançları üzerinden, dağıtılsın dağıtılmasın %15(2) oranında stopaj yapacaklardır.
c) Tam mükellef kurumlar, kurumlar vergisinden müstesna kazançlara isabet eden kısım düşüldükten sonra, dağıttıkları kar paylarından dağıtım sırasında gelir vergisi stopajı yapacaklardır. Stopaj oranı halka açık şirketler için %5, diğer kurumlar için %15'dir(3). Karın sermayeye eklenmesi kar dağıtımı sayılmadığından, karını sermayeye ekleyen kurumlar kar dağıtımına bağlı stopaj yapmayacaklardır.

--------------------------------------------------------------
(1) 20/8/1999 tarih ve 99/13230 sayılı Kararnamenin eki Karar.
(2) 20/8/1999 tarih ve 99/13230 sayılı Kararnamenin eki Karar.
(3) 20/8/1999 tarih ve 99/13230 sayılı Kararnamenin eki Karar.

Kurumlar yıllar itibariyle kazanç dağıtmaya karar verebilecek olup, dağıtılmasına karar verilen yıl kazancının; istisnaya tabi tutulmuş kurum kazancının yanı sıra istisnaya tabi olmayan kurum kazancını da içermesi durumunda, dağıtılan kazancın; öncelikle istisnaya tabi dağıtılabilir kazançtan, bu kazancın dağıtımının tamamlanmasından sonra istisna edilmemiş kazançtan gerçekleştirildiği kabul edilecektir. 1998 ve daha önceki yıl kazançlarının dağıtılması durumunda bu kazançlar üzerinden herhangi bir vergi kesintisi yapılmayacaktır.

5. GAYRİMENKULLERİN VE İŞTİRAK HİSSELERİNİN ELDEN ÇIKARILMASINDAN DOĞAN KAZANÇLARDA İSTİSNA
Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 23 üncü maddesinde yer alan iştirak hisselerinin ve gayrimenkullerin satışından veya üretim tesislerinin ayni sermaye olarak konmasından doğan kazançlarla ilgili istisnanın süresi 31/12/1998 tarihinde sona ermiş ancak aynı yönde bir düzenleme geçici 28 inci madde ile 31/12/2002 tarihine kadar uygulanmak üzere yeniden yapılmıştır(4).
Ayrıca geçici 28 inci maddenin (a) bendinde de bir takım değişiklikler yapılmıştır(5). Düzenleme esas itibariyle eski düzenleme ile aynı yönde olup, daha önceki tebliğlerde yer alan açıklamalar değişmeyen hükümler için geçerliliğini korumaktadır.
Yapılan düzenleme ve bu düzenlemede yapılan değişiklikler sonrasında eskisinden farklı olarak maddenin (a) bendinde aşağıdaki hususlara yer verilmiştir.
a) 4369 sayılı Kanunla asgari kurumlar vergisi yürürlükten kaldırıldığından buna atıf yapan ifade yeni düzenlemede yer almamıştır.
b) Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin 6 numaralı bendinin (b-ii) alt bendi uyarınca tevkifata tabi tutulacak bu kazançlar için maddede %15 oranı öngörülmüş ve Bakanlar Kurulu'na bu oranı %10 kadar indirebilmesi için yetki verilmiştir.
c) Üretim tesislerinin ve bu tesislere ilişkin gayrimenkullerin ayni sermaye olarak konulması durumunda uygulanmakta olan istisna, turizm yatırım veya işletme belgesine sahip turizm tesisleri ve bunların gayrimenkulleri için de uygulanacaktır. Kurumlar vergisinden istisna edilen bu kazançlar üzerinden herhangi bir stopaj yapılmayacaktır.

6. EMİSYON PRİMLERİNDE STOPAJ ORANI
4444 sayılı Kanunla Kurumlar Vergisi Kanununa eklenen geçici 28 inci maddenin (b) bendine göre, 1/1/1999 - 31/12/2002 tarihleri arasında elde edilen emisyon primleri gelir vergisi stopajına tabi değildir.

7. REPO, TERS REPO İŞLEMLERİNDE VE VADELİ MEVDUAT HESAPLARINDA DEĞERLEME
Repo ve ters repo işlemleri ile ilgili olarak bu işlemlere konu menkul kıymetlerin kimin tarafından değerleneceği ve vadeli mevduat hesaplarında değerleme gününe kadar oluşan faiz tutarlarının ticari kazancın tespitinde dikkate

----------------------------------------------------------
(4) 11/8/1999 tarih ve 4444 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi.
(5) 27/1/2000 tarih ve 4503 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi.

alınıp alınmayacağı konularında uygulamada tereddütler bulunduğu anlaşılmış ve bu konudaki gerekli açıklamalara aşağıda yer verilmiştir.

Ülkemizde uygulanış şekliyle geri alım taahhüdü ile menkul kıymet satışı (repo) ve geri satım taahhüdü ile menkul kıymet alımı (ters repo) işlemleri esas itibariyle günün faiz koşullarında bir borç para alış veriş işlemi olup söz konusu menkul kıymetler bu işlemlerde bir nevi teminat unsuru olarak kullanılmaktadır. Zira repo ve ters repo işlemlerinde kullanılan faiz oranı menkul kıymet üzerindeki faiz oranından bağımsız olarak günün piyasa koşullarına göre belirlenmekte, repo ve ters repoya konu menkul kıymetler üzerindeki gelirler repo ve ters repo yoluyla borç para veren tarafa aktarılmamakta ve dolayısıyla repo ve ters repo yoluyla borç para alanlar bu işlemlerden elde ettikleri vergiye tabi kazançlarını bu işlemlere konu olan menkul kıymetlerin piyasa değerlerinden bağımsız olarak belirlemektedirler.

Bu durumda repo ve ters repoya konu menkul kıymetlerin her zaman menkul kıymeti geri almakla yükümlü olan tarafından Vergi Usul Kanununun 279 uncu maddesi çerçevesinde değerleme işlemine tabi tutulması gerekmektedir. Diğer yandan vadesi değerleme gününden sonra olan repo ve ters repo işlemleri ile ilgili olarak, değerleme gününe kadar tahakkuk eden faiz tutarları, repoya taraf olanlarca ticari kazancın elde edilmesi ile ilgili Gelir Vergisi Kanununun 38 ve 39, Kurumlar Vergisi Kanununun 13 üncü maddesi hükümleri çerçevesinde gelir veya gider olarak dikkate alınacaktır.

Ayrıca, vadeli mevduat hesapları ile ilgili olarak değerleme gününe kadar tahakkuk eden faiz tutarları da repo ve ters repo işlemlerinde olduğu gibi ticari kazancın elde edilmesi ile ilgili yukarıda belirtilen kanun hükümleri çerçevesinde elde edenler tarafından gelir olarak dikkate alınacaktır.

8. MENKUL KIYMETLERİN DEĞERLEMESİNDE BORSA RAYİCİ
Vergi Usul Kanununun 279 uncu maddesinde 4369 sayılı Kanunla yapılan değişiklikle hisse senetleri ile portföyünün en az %51 i Türkiye'de kurulmuş bulunan şirketlerin hisse senetlerinden oluşan yatırım fonu katılma belgeleri dışında kalan menkul kıymetlerin borsa rayici ile değerlenmesi esası getirilmiştir. Sözkonusu madde uyarınca;
- Borsa rayici yoksa veya
- Borsa rayicinin muvazaalı olarak oluştuğu anlaşılırsa,
Borsa rayici yerine menkul kıymetin maliyet bedeline değerleme gününe kadar oluşan gelir tutarının eklenmesi suretiyle bulunacak tutar esas alınacaktır.
Aynı Kanunun 263 üncü maddesinde borsa rayicinin oluşumunda normal temevvüçler (dalgalanma) dışında bariz kararsızlıklar görülen hallerde değerlemeye takaddüm eden 30 gün içindeki ortalama rayici borsa rayici olarak esas aldırmaya Maliye Bakanlığının yetkili olduğu belirtilmiştir.
Buna göre Maliye Bakanlığı'nca aksi yönde bir düzenleme yapılmadığı sürece borsada son muamele gününde oluşan rayiç esas alınmak suretiyle değerleme yapılacaktır. Ancak daha sonra yapılacak vergi incelemeleri ile borsada oluşturulan rayicin muvazaalı olduğu anlaşılırsa Vergi Usul Kanunu hükümleri çerçevesinde gerekli tarhiyatların yapılacağı açıktır.

9. DEVİR HALİNDE BAZI VERGİSEL İŞLEMLER
9.1. Devir halinde Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 28 inci madde uygulaması Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 28 inci maddesi uyarınca tam mükellefiyete tabi kurumların iştirak hisselerinin veya gayri menkullerinin satışından doğan kazancın, satışın yapıldığı yılda kurum sermayesine ilave edilen kısmı kurumlar vergisinden müstesnadır. İstisnanın uygulanabilmesi için gayrimenkulun veya iştirak hissesinin kurumun bilançosunun aktifinde en az iki yıl süreyle yer alması ve gayrimenkul satışından doğan kazancın satışın yapıldığı yılda sermayeye eklenerek sermaye artırımının gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Sermaye artırımının gerçekleştirilmesi ile ilgili olarak 51 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliği'nde;(6) bazı nedenlerle sermaye artırım işlemlerinin satışın yapıldığı yılda gerçekleştirilememesi durumunda istisnadan yararlanabilmek için, satışın yapıldığı döneme ait kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği tarihe kadar şirket yetkili organlarınca sermaye artırımına karar verilerek ilgili bakanlığa başvurulması ve sermaye artırım işlemlerinin satışın yapıldığı yıla ait kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği hesap döneminin sonuna kadar tamamlanması gerektiği belirtilmiştir. -

----------------------------------------------
(6) 6.7.1995 tarih ve 22335 sayılı Resmi Gazete

Kurumların aktifinde kayıtlı gayrimenkullerin Kurumlar Vergisi Kanununun 37 nci maddesine uygun bir şekilde yapılacak devirden önce satılması ve bu satıştan doğan kazancın devrin gerçekleşmesinden sonra Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 28 inci maddesi kapsamında sermayeye eklenmesi durumunda, bu kazanç, kurumlar vergisinden istisna edilebilecektir. İstisnanın uygulanabilmesi için devir beyannamesinin verileceği tarihe kadar şirket yetkili organlarınca karar verilmesi, devralan kurum tarafından devrin yapıldığı döneme ilişkin olarak verilecek kurumlar vergisi beyannamesi verilmeden önce Sanayi ve Ticaret Bakanlığına başvurulması ve sermaye artırım işlemlerinin bu kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği hesap dönemi sonuna kadar tamamlanması gerekmektedir. Kurumlar Vergisi Kanunun 37 inci maddesine uygun devir işleminin tasfiye olarak kabul edilmesi sözkonusu değildir. Bu nedenle, sermaye artışının gerçekleştirilmesinden itibaren 5 yıl süreyle devralan kurumun tasfiye edilmemesi ve sermayeye eklenen kazancın bu süre içinde işletmeden çekilmemesi halinde herhangi bir vergilendirme sözkonusu olmayacaktır.

Öte yandan, yukarıda belirtildiği üzere geçici 28 inci maddede belirtilen istisnanın uygulanabilmesi için gayrimenkulun kurumun bilançosunun aktifinde en az iki yıl süreyle yer alması gerekmektedir. Kurumlar Vergisi Kanununun 37 nci maddesi hükümleri çerçevesinde yapılan devirlerde bu süre gayrimenkulün devreden kurum ile devralan kurumun bilançolarında yer aldığı toplam süre dikkate alınarak belirlenecektir.

9.2. İştirak ilişkisi bulunan kurumlarda devir sonucu oluşacak sermaye tutarı Kurumlar Vergisi Kanununun 37 nci maddesi uyarınca yapılan devirlerde devralan kurum ile devreden kurum arasında iştirak ilişkisinin olması durumunda sözkonusu maddenin 2 nci bendinde yer alan "münfesih kurumun devir tarihindeki bilanço değerlerini birleşilen (Devralan) kurum, kül halinde devralacak ve aynen bilançosuna geçirecektir." şartının nasıl yerine getirileceği konusunda uygulamada bazı tereddütlerin bulunduğu anlaşılmaktadır.

Bir kurumun kendisinde iştiraki bulunan veya iştirak ettiği başka bir kurumu kül halinde devralması nedeniyle kurum bünyesinde yapacağı sermaye artışının sözkonusu iştirak paylarına isabet eden tutarda daha az gerçekleşmesi Kurumlar Vergisi Kanununun 37 nci maddesinde belirtilen şartların ihlali anlamına gelmemektedir.

İştirakler hesabında yer alan değerin, iştirak hisselerinin itibari değerine eşit olmaması halinde aradaki müspet veya menfi farkın kurumun vergiye tabi kazancının tespiti ile ilgilendirilmeksizin geçici hesaplarda izlenmesi mümkün bulunmakta olup bu geçici hesapların vergiye tabi kurum kazancın tespiti ile ilişkilendirilmeksizin kurum kayıtlarında sona erdirilmesi de mümkün bulunmaktadır.

9.3. Devir halinde kurumlar ve stopaj beyannamelerini verme ve vergileri ödeme süreleri Kurumlar Vergisi Kanununun 38 inci maddesinde bu maddede belirtilen şartlara uygun olarak yapılacak devirlerde kurumun sadece devir tarihine kadar elde ettiği kazançlar üzerinden vergilendirileceği, aynı Kanunun 39 uncu maddesinde ise devir tarihine kadar olan kazancın vergilendirilebilmesi için devir bilançosu ve kar zarar cetvelinin münfesih kurum tarafından bir beyannameye bağlanarak devir tarihinden itibaren 15 gün içinde vergi dairesine tevdi olunacağı belirtilmiştir.

Kurumlar Vergisi Kanununda devrin gerçekleşme tarihi ile ilgili açık bir hüküm yer almamıştır. Türk Ticaret Kanununun 148 inci maddesinde ise "birleşme için ilgili şirketlerin mukavelelerinin değişmesi hakkındaki usul ve şartlar dairesinde ayrı ayrı karar vermeleri ve bu kararların tescil ve ilan olunması gerekir." Hükmü yer almaktadır. Buna göre devir işleminin hüküm ifade edebilmesi için Türk Ticaret Kanununun 148 inci maddesine göre devri sağlayan mukavele değişikliğinin tescil ve ilan olunması zorunludur. Bu durumda devre ilişkin genel kurul kararının tescil edildiği tarih devir tarihi olarak dikkate alınacak ve bu tarih itibariyle hesaplanan kazanç tescil işleminin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilan edildiği tarihten itibaren 15 gün içinde ilgili vergi dairesine verilecek bir beyanname ile beyan edilecektir. Devir halinde tarh olunan vergilerin ödeme zamanı Kurumlar Vergisi Kanununun 42 nci maddesinde düzenlenmiştir. Anılan maddenin son fıkrasında, "38 inci maddenin hükmü dahilinde vukua gelen devirlerde münfesih kurum namına tahakkuk eden vergiler, 40 ıncı maddede yazılı sürelerde birleşilen kurumdan alınır." hükmü yer almaktadır.

Kanunun 40 ıncı maddesine göre, kurumlar vergisi, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarında olmak üzere üç eşit taksitte ödenmektedir. Buna göre devir halinde tarh olunan kurumlar vergisinin devirin yapıldığı yılı takip eden yılın Nisan, Temmuz ve Ekim aylarında üç eşit taksitte ödenmesi gerekmektedir.

Gelir Vergisi Kanununun 98 inci maddesinde, 94 üncü madde gereğince vergi tevkifatı yapmaya mecbur olanların bir ay içinde yaptıkları ödemeler veya tahakkuk ettirdikleri karlar ve iratlar ile bunlardan tevkif ettikleri vergileri ertesi ayın 20 nci günü akşamına kadar, ödeme veya tahakkukun yapıldığı yerin bağlı olduğu vergi dairesine bildirmekle yükümlü oldukları hükme bağlanmıştır.

Beyan edilen bu vergilerin ödeme zamanı ile ilgili Gelir Vergisi Kanununun 119 uncu maddesinde "94 üncü madde gereğince yapılan vergi tevkifatı, vergi kesenler tarafından beyanname verecekleri süre içinde bağlı bulundukları vergi dairesine yatırılır. Ancak 94 üncü maddenin birinci fıkrasının 6 numaralı bendinin (b) alt bendinde yazılı menkul sermaye iratlarının dağıtılmaması halinde yapılacak vergi tevkifatı; biri beyanname verme süresinde, diğerleri kurumlar vergisinin ikinci ve üçüncü taksitlerinin ödeme süreleri içinde olmak üzere üç eşit taksitte ödenir." denilmektedir.

Bu hükümler çerçevesinde devir halinde kurumlar vergisi beyannamesi ve muhtasar beyanname belirlenen zamanda verilmesine rağmen, bu beyannamelere göre yapılan tarhiyatlar sonucu doğan vergilerin normal süreleri içinde ödenmesi gerekmektedir. Buna göre devir halinde kurum istisna kazancı üzerinden Gelir Vergisi Kanununun 94/6-b maddesine göre gelir vergisi tevkifatı yapılması ve yapılan gelir vergisi tevkifatının kurumlar vergisi beyannamesinin verildiği ayı takip eden ayın 20 sine kadar beyan edilmesi gerekmektedir. Gelir Vergisi Kanununun 119 ve Kurumlar Vergisi Kanununun 40 ve 42 inci maddeleri hükümlerine göre kazançların ortaklara dağıtılmış olması durumunda tevkif edilen vergiler muhtasar beyannamenin verme süresi içinde, dağıtılmamış olması halinde bir devir işleminin gerçekleştiği yılı takip eden yılın 1-20 Mayıs tarihleri arasında, diğerleri ise sözkonusu yılın Temmuz ve Ekim aylarında üç eşit taksitte ödenmesi gerekmektedir.

10. Ar-Ge harcamaları ile ilgili incelemeyi yapacak kuruma ödenecek tutar Bilindiği üzere 40 Seri Nolu Kurumlar Vergisi Tebliğinde Kurumlar vergisi Kanununun 14 üncü maddesi uyarınca araştırma geliştirme faaliyetleri nedeniyle vergi ertelemesinden yararlanmak isteyen mükelleflerin Maliye Bakanlığına başvuracakları ve Bakanlığın bu müracaatları yeni teknoloji arayışına yönelik olup olmadığı açısından incelenmek üzere Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumuna ve/veya üniversitelerle kurumun araştırma yaptığı konuda uzmanlaşmış kuruluşlara intikal ettireceği belirtilmiştir. Ayrıca sözkonusu Tebliğ uyarınca Bakanlık vergi ertelemesi talebinde bulunan kuruma, yıl içinde yaptığı yeni teknoloji arayışına yönelik araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının %5 ini, incelemeyi yapacak olan ilgili kuruluşun veznesine yatırması için ayrıca bir yazı göndereceği, bu tutarın 1990 yılı için 20 milyon lirayı aşamayacağı daha sonraki yıllar için esas alınacak azami tutarın bir önceki yılda uygulanan azami tutarın, yine bir önceki yıl için belirlenen yeniden değerleme oranı ile değerlenmesi suretiyle hesaplanacağı belirtilmiştir.

Kurumlar Vergisi Kanununun 14 üncü maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden 1999 yılı kazançları ile ilgili vergi ertelemesi başvurularında uygulanmak üzere azami tutar 2,5 milyar lira olarak belirlenmiş olup daha sonraki yıl kazançları ile ilgili olarak vergi ertelemesi başvurularında esas alınacak azami tutar bir önceki yılda uygulanan azami tutarın bu önceki yıl için belirlenen yeniden değerleme oranı ile değerlenmesi suretiyle hesaplanacaktır. Bu hesaplamada 100 milyon liraya kadar küsüratlar dikkate alınmayacaktır.

Tebliğ olunur.



YUKARI