Previous Page  14 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 16 Next Page
Page Background

Gündemde Öne Çıkanlar

14

yıtdışı istihdamın boyutunu analiz edecek ve

yol açtığı sorunları gidereceğiz. Vergiye gönül-

lü uyumu etkileyen faktörleri analiz edeceğiz

ve mükelleflerin vergiye uyum seviyelerini ar-

tırıcı uygulamaları hayata geçireceğiz” denildi.

Sosyal yardım alanların gelirlerinin, kayıtlı işe

başlar başlamaz kesilmemesi ve belirli bir süre

veya geliri yeterli bir noktaya erişinceye kadar

devam ettirilmesinin sağlanacağı belirtilen

programda, özellikle kısmi süreli çalışanların

Genel Sağlık Sigortası (GSS) ile ilgili ek öde-

me sorunlarının çözülerek, kayıtdışı çalışmala-

rının engellenmesinin sağlanacağı ifade edildi.

Program kapsamında; Vergi mevzuatına ilişkin

düzenlemeleri toplumun ve ilgili tarafların kat-

kılarının alındığı bir süreç içinde gerçekleştiri-

lecek. Yerel yönetimlerin öz

gelirleri artırılacak. Yatırım-

ların üretken alanlara yön-

lendirilmesi ve tasarrufla-

rın artırılması temel amacı

kapsamında, gayrimenkul

rantlarından kamunun pay

almasına yönelik çalışma

yapılacak. İstisna, muafi-

yet ve indirimleri kapsamlı

bir analize tabi tutulacak.

Programın vergisel alanla ilgili bölümü şöyle;

“yatırım, üretim, istihdam ve tasarrufların teşvik

edilmesi, vergiye gönüllü uyumun artırılması

ve kayıtlı ekonomiye geçişin hızlandırılması,

vergi tabanının genişletilmesi, vergi adaletinin

pekiştirilmesi, vergi güvenliğinin güçlendirilme-

si, yürütmede esneklik ve etkinliğin artırılması,

tarımda ölçek ekonomisini teşvik eden yeni bir

vergilendirme yaklaşımına geçilmesi, dördün-

cü dönem geçici vergi beyannamesinin kaldı-

rılması ve basit usul mükelleflerinin kayıtlarını

kendilerinin tutabilmesine imkan verilmesi sağ-

lanacaktır.

Kayıt dışılığın azaltılması, yatırım ve üretim

üzerindeki yüklerin hafifletilmesi ve mükerrer-

liklerin önlenmesi amacıyla Damga Vergisi Ka-

nunu gözden geçirilecektir.

Ekonomik ve sosyal politikalara uyum sağla-

mak, sade ve daha kolay uygulanabilir bir hale

getirmek amacıyla yeni Vergi Usul Kanunu

çıkaracağız.

Bu kapsamda; mükellef haklarını artıran; vergi

denetiminde adaleti, eşitliği ve güven duygu-

sunu sağlayan; vergi idaresi uygulamalarında

şeffaflığı ve hesap verebilirliği artıran; uyuş-

mazlıkların çözümünü kolaylaştıran; değerle-

me hükümlerini mükellef lehine iyileştiren; ver-

giye uyum maliyetlerini düşüren düzenlemeler

gerçekleştireceğiz” denildi.

ÖDEMELER DENGESİ

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB),

2015 yılı ekim ayına ilişkin ödemeler dengesi

verileri yayımlandı. Buna göre, ekimde doğ-

rudan yatırımlardan kaynaklanan net girişler

(net yükümlülük artışı), ge-

çen yılın aynı ayına kıyasla

158 milyon dolar azalarak 367

milyon dolara geriledi. Aynı

dönemde, portföy yatırımla-

rında 147 milyon dolarlık net

giriş kaydedildi. Alt kalemler

itibarıyla incelendiğinde, yurt

dışı yerleşiklerin hisse senedi

piyasasında 204 milyon dolar

net alım, devlet iç borçlanma senetleri piya-

sasında ise 61 milyon dolar net satım yaptığı

görüldü. Yurt dışında ihraç edilen tahvil ve bo-

nolarla ilgili, bankalar 211 milyon dolar net geri

ödeme, diğer sektörler ise 466 milyon dolar

net borçlanma gerçekleştirdi. Diğer yatırımlar

kaleminden kaynaklanan net girişler 558 mil-

yon dolar oldu. Diğer yatırımlar altında, yurt içi

bankaların yurt dışı muhabirlerindeki efektif ve

mevduat varlıkları 2 milyar 349 milyon dolar,

yurt dışı bankaların yurt içindeki mevduatları

da 571 milyon dolar net artış kaydetti. Yurt dı-

şından sağlanan kredilerle ilgili olarak, genel

hükümet ve bankacılık sektörü sırasıyla 151

milyon dolar ve 382 milyon dolar net geri öde-

mede bulunurken, diğer sektörler 2 milyar 490

milyon dolar net kullanım gerçekleştirdi. Ban-

kalar, ekim ayında kısa vadeli kredilerde net

geri ödeyici, uzun vadeli kredilerde net kulla-

nıcı oldu. Resmi rezervler ise ekimde 1 milyar

197 milyon dolar azaldı.