Previous Page  4 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 20 Next Page
Page Background

Gündemde Öne Çıkanlar

4

YENİ GVK’DA SAFİ ARTIŞ KURAMININ

UYGULANMASI TEMEL İLKE OLMALI

Raporda, “Yeni yasa tasarında halen uygulan-

makta olan GVK’da geçerli olan kaynak ilke-

si aynen korunmuştur. Bu farklı kaynaklardan

elde edilen gelirlerin toplanarak vergilendiril-

mesi anlamına gelmektedir. Ancak farklı kay-

naklardan elde edilen gelirlerin beyan edil-

memesi durumunda, bir sonraki aşama olan

elde edilen gelirin harcanması ya da değer-

lendirilmesi aşamasında kavranmasını içeren

vergilendirme yaklaşımın benimsenmesi, ver-

gi adaleti ve vergide eşitliğin sağlanması açı-

sından önemlidir. Bu uygulama ‘gerçek gelir’in

kavranması sonucunu doğuracaktır. Gelirin ta-

nımının belirlenmesinde diğer kazanç ve

iratların, daha önce belirtilen gelir

unsurlarında yer almayan tüm

diğer kazanç ve iratları kapsar

şekilde düzenlenmesi gerek-

lidir. Böylelikle kaynak kura-

mı terk edilmeli ve yerine net

artış kuramı gelir vergisine

hakim sistem olmalıdır. Gelirin

niteliğinin bu şekildeki kabulü,

tüm gelir akımlarının sistem içine

alınmasını böylelikle vergi tabanının ge-

nişletilmesini ve vergi adaletinin gerçekleşme-

sini sağlayabilecektir” ifadeleri kullanıldı.

ASGARİ ÜCRET VERGİ DIŞI BIRAKILMALI

Raporda, halen uygulanmakta olan GVK’da

ücret gelirleri için öngörülen asgari geçim in-

dirimi [yeni yasa düzenlemesinde “ücretlerde

vergi indirimi”, md.36] uygulamasının adil bir

vergi sisteminin gereği olarak kabul edilmesinin

olumlu bir yaklaşım olduğu, ancak bu uygula-

manın kısıtlı ve yetersiz bir düzenleme olduğu

kaydedildi. Ücret dışında diğer mükelleflerin

de bu uygulama içerisinde yer alması gerek-

tiği belirtilen Raporda, “Bu uygulamanın, mü-

kelleflerin vergiye uyumu ve gerçek gelirin

kavranmasının desteklenmesi açısından uzun

dönemde alınacak yararlı sonuçları bulunmak-

tadır. Diğer bir ifadeyle, asgari yaşam düzeyi

standartları dikkate alınarak belirlenecek gelir

tutarının bütün gelir unsurları için (en az asgari

ücretin yıllık tutarı kadar) vergi dışı kalması ge-

rekmektedir” denildi.

MUAFİYET VE İSTİSNALAR GÖZDEN

GEÇİRİLMELİ

Gelir Vergisi Kanunu içindeki güncelliğini yi

tir-

miş muafiyet ve istisnaların aynen korundu-

ğunun gözlemlendiği belirtilen Raporda, bu

istisnaların, tekrar gözden geçirilmesi gerek-

tiği vurgulandı.

İSTİHDAMIM TEŞVİKİ, AR-GE VE

GİRİŞİMCİLİĞİN DESTEKLENMESİ

UYGULAMALARI OLUMLU

Raporda, istihdamın teşviki, girişimciliğin

desteklenmesi, bilişim sektörünün özel konu-

munun dikkate alınması, AR-GE indirimi ve

eğitim indirimi gibi uygulamaların, yeni iş ola-

nakları yaratması ve iş veriminin artırılma-

sı gibi sonuçlara neden olacağından

desteklenmesi gerektiğinin kabul

edilmesi gerektiği kaydedildi.

BASİT USUL KALDIRILMALI

Raporda, “Türkiye’de sosyal ve

siyasi sebeplerle bazı ticari ka-

zanç sahiplerinin vergilendirilme-

sinde farklılıklar yaratılmış olup, bu

farklılık günümüzde de ‘basit usul’ ve ‘ger-

çek usul’ olmak üzere devam ettirilmektedir.

Ancak, basit usulde vergilendirme rejimi, ha-

len Gelir İdaresi’nin yasada olmadığı halde

kendi belirlediği ölçüler çerçevesinde tespit

ettiği matrahların beyanı şeklinde uygulan-

maktadır. Dolayısıyla, Gelir İdaresi de bu mü-

kelleflerin gerçek gelirlerini beyan etmediğini

kabul etmekle birlikte, bu mükellefler nezdin-

de etkin denetim yapmamaktadır. Yapılan bu

uygulama ile de sonuçta bir nevi basit usul-

den önceki götürü vergilendirme sistemi fiilen

uygulanmaktadır. Dolayısıyla, yasal açıdan

dahi uygulanamayan bu sistemin kaldırılarak,

tüm basit usulde vergilendirilen mükelleflerin

defter tutmasının zorunlu hale getirilmesi ge-

rekmektedir. Vergi sisteminde etkinliğinin ka-

bul edilerek basit usulün kaldırılması zorun-

luluktur. Bu şekilde vergilendirilen kazançlar

içinde gerçek usul rejimine geçilmesi, belge

düzeni ve kayıt dışı ekonomi ile mücadele

ve gelirin gerçek tutarının kavranması için

önemlidir” denildi.

Asgari ücret vergi

dışı bırakılmalı, asgari

geçim indirimi gelir elde

eden tüm gerçek kişilerin

gelirleri için geçerli

olmalıdır.