Previous Page  5 / 10 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 10 Next Page
Page Background

Mart 2019

M

m

5

ve dış talebin bunu kısmen dengele-

mesi beklenmektedir. Çoğu analist,

2019 için %-0.1’lik bir fikir birliği

ile daha net bir düzeltme öngörmek-

tedir (Consensus Economics Inc.,

Kasım 2018). Oldukça yüksek bir

bütçe açığı beklenirken, yatırımlara

ilişkin sözleşme yapılacağı da ön-

görülmektedir. Parasal sıkılaşma ve

Yeni Ekonomik Programda (YEP)

yer alan taahhütler önemli politika

düzeltmelerine işaret etmektedir,

ancak bu konuda ortaya çıkacak be-

lirsizlikler veya herhangi bir adım

atılmaması ekonomiyi daha da güç

bir duruma sürükleyebilir. Özel

sektörün planlı bir şekilde borçla-

rını hafifletme sürecinde ilerleme

kaydetmemesi, ekonomideki duru-

mun daha da kötüleşmesine zemin

hazırlayabilir.

Öngörülen ekonomik yavaşlama,

hanehalkları için çeşitli sıkıntılar

ortaya çıkartmaktadır. Gıda enflas-

yonu, bir yıl öncesine göre yüzde

30’a yakın yükselişe geçmiştir. Bu

zengin kesimden çok fakir kesime

olumsuz etki eder. Yoksulluk oranı

bu fiyat artışlarına karşı çok has-

sastır, ancak net etki nominal ücret

veya gelir artışı ile dengelenebilir.

Hanehalkı borcu da net finansal öz

kaynak da çoğu hane için önemli

baskı faktörü olması beklenmemek-

tedir. 2019 yılı başlarında asgari üc-

ret ayarlaması ve devlet istihdamı

destek programları, reel ücretlerde

düşüşe neden olabilir, ancak genel

görünüm hem ücretlerin hem de is-

tihdamın düşüşte olacağını göster-

mektedir. İşsizlik oranının önümüz-

deki üç yıl içinde tahmini istihdam

esneklikleri ve sektörel büyüme

tahminlerine dayanarak artması

bekleniyor. Büyüme kaynaklı yok-

sulluğun azaltılmasının başlangıç-

ta yavaşlaması beklenmektedir ve

aşağı yönlü risklerin gerçekleşmesi

durumunda daha yüksek bir yok-

sulluk riski vardır.

Yetkililerin Eylül ayında yayın-

lanan Yeni Ekonomik Programı,

makro istikrarın kademeli olarak

geri kazanılması için iyi bir temel

sunuyor. 2019’da politika yapıcılar

için büyük bir zorluk olduğu için bu

özellikle önemlidir, çünkü yüksek

işsizlik oranı ile yüksek enflasyo-

nun birleşimi stagflasyon beklenti-

sidir.

YEP oluşturulurken, tutarlı bir

ekonomik politikalar paketi Türk

ekonomisi için düzgün yol alan

bir iyileştirme sağlayabilir. Enflas-

yon hedeflenin yukarısında seyre-

derken ve enflasyon beklentileri

yükselmişken para politikası sıkı

tutulmalıdır. Destekleyici maliye

politikasıyla eşgüdümlü olarak, sıkı

bir para politikasına ve hem özel

sektörün kademeli borç hafifletme

sürecini destekleyen hem de banka-

cılık sektöründe finansal risk izle-

me ve yönetim sistemini güçlendi-

ren bir finansal sektör politikasına

ihtiyaç duyulacaktır. Şirket borçları

için güçlü bir yeniden yapılandırma

çerçevesi, borçları hafifletme süre-

cinin desteklenmesinde kritik öne-

me sahiptir. Böyle bir çerçevenin

olmaması, ekonomide planlı bir ye-

niden dengeleme sürecini riske atıp

sert bir inişe yol açma potansiyeline

sahiptir. Otomatik dengeleyiciler

ve hane halkı için temel desteğe yol

açan yukarı yönde mali ayarlama,

kademeli bir mali düzenleme için

zemin hazırlanırken, ekonominin

önümüzdeki dönemde zorlukla-

rın üstesinden gelmesine yardımcı

olacaktır. Böyle bir ekonomik ve

maliye politikaları paketinin açık

bir şekilde iletilmesi, kısa vadeli bir

mücadelenin daha uzun vadeli bir

sorun haline gelmesini önlemede

çok önemlidir.

1. Sayfada Devam

Görüşe Açık Taslaklar

• Genel Açıklayıcı Bildiri,

De-

netimin Kalitesine Yönelik

İncelemeler Dahil Denetim

Firması ve Denetim Düzeyin-

de IAASB’nin Kalite Yönetimi

Konusunda Görüşe Açık Tas-

lakları

• Uluslararası Kalite Yönetim

Standardı 1- Önerilen,

Finan-

sal Tabloların Denetimleri

veya İncelemeleri ya da Diğer

Güvence veya İlgili Hizmet

Sözleşmelerini

Uygulayan

Firmalar için Kalite Yönetimi

(Eski ISQC 1)

• Uluslararası Kalite Yönetim

Standardı 2-

Önerilen, Hizmet

Kalite İncelemeleri

• Önerilen Uluslararası Dene-

tim Standardı 220 (Revize),

Finansal Tabloların Denetimi

için Kalite Yönetimi

Görüşe açık taslaklara yorum-

da bulunmak için son tarih 1

Temmuz 2019’dur.

Denetim firmaları ve denetimin kalite yönetimi

konusunda küresel bir istişare başlatıldı