Previous Page  6 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 24 Next Page
Page Background

Gündemde Öne Çıkanlar

6

- Ülkemizin ve ticari hayatın rekabetçi

koşulları ve kendi iç dinamikleri nedeniyle

yaptığımız çalışmaların karşılığını ücrete

dönüştüremediğimiz gibi, bu yıl asgari ücret

tarifemiz sıfır artışla yayınlanmıştır. Günümüz

ihtiyaçlarını karşılayacak zamana endeksli

ücret tarifesi taleplerimiz kabul edilmelidir.

- Mali İdare, her türlü kolaylığı sağlayacağını

belirttiği mükelleflerin yanında vergi sisteminin

üç ayağından biri olan meslek mensuplarımı-

zın taleplerini görmezden gelmemelidir.

- Yasa değişiklikleri ekonomik yaşamdaki ye-

niliklerin gereğidir. Ancak, aynı düzenlemeleri

değiştiren yeni değişiklikler meslek mensupla-

rının ve vatandaşlarımızın sistemi takip etmesi-

ni zorlaştırmaktadır. Sıkça değişen yönetmelik,

tebliğ, sirküler, uygulama iç genelgeleri

ve özelgelerin takip edilmesi üste-

lik bunların çoğunlukla yayım-

landıkları günde yürürlüğe

girmesi meslek mensup-

larına ciddi bir iş yükü ve

sorumluluk getirmektedir.

Meslek mensuplarına bu

düzenlemelere uyum için

mutlaka süre verilmelidir.

- Değiştirilen tebliğlerde yer

alan ‘diğer tebliğlerde yer alan bu

konuya ilişkin tebliğler yürürlükten kaldı-

rılmıştır’ şeklindeki ifadeler, meslek mensupla-

rının tüm diğer tebliğleri gözden geçirmek ve

neyin tam olarak değiştiğini anlayabilmek için

tüm işlerine ek olarak mesai harcamalarına

neden olmaktadır. Oysa bu konu Maliye Ba-

kanlığı’nın sorumlulukları arasında olmalı ve

Maliye Bakanlığı bunları açıkça belirtmelidir.

- Mali Tatil döneminde inceleme ve denetim ya-

pılmamalıdır. 1-20 Temmuz Mali Tatil uygula-

ması amacına uygun hale getirilmeli, Temmuz

ayında verilmesi gereken beyannameler ve bil-

dirimlerin Ağustos ayı içinde verilecek bildirim

beyannamelerle birleştirilerek beyan edilmesi

sağlanmalıdır.

- Vergi incelemelerinde tebligat usul ve esasları

da bir kenara bırakılarak telefonla bilgi, belge

ve kayıt istenmesinden, vergi inceleme ele-

manlarının kendilerine sunulan defter ve belge-

lerle ilgili olarak meslek mensuplarını yardımcı

gibi çalıştırmaktan vazgeçmesi gerekmektedir.

Meslek mensuplarının mükelleflerin beyan-

name veya bildirimlerle ilgili ödevlerini yerine

getirmekle görevli oldukları unutulmamalıdır.

Bu noktadaki önerimiz, Maliye Bakanlığı’nın

yakında TBMM’ne gelmesi beklenen vergi ka-

nunları değişikliklerinde bu temel noktaları ele

almaları ve böylelikle adına ‘vergi hizmetleri

bildirimler bürokrasisi’ diyebileceğimiz bu sis-

temi yenilemeleridir.

- Son zamanlarda vergi incelemelerinde gerekli

özen gösterilmeden, meslek mensuplarına so-

rumluluk yükleme konusunda oldukça cömert

davranılmaktadır. Bu konuda daha hassas

davranılmalıdır. İnceleme kriterleri

çok net belirlenmelidir.

3568 sayılı meslek yasa-

mızda, vergi usul yasa-

mızda, ceza hukukumuz-

da yer alan vergiye ilişkin

mali cezalar ve hürriyeti

kısıtlayıcı cezalar huzur-

suzluk kaynağıdır.

- Mali suça mali ceza esasın-

dan uzaklaşmak, evrensel ceza

hukukuna ters düşecek derecede sı-

nırsız - sebepsiz - ölçüsüz cezalar öngörmek

hem mükellefi ve hem de meslektaşlarımızı

büyük sıkıntıya sokmaktadır.

- Cezada kasıt - kusur - ihmal derecesi ile men-

faat ölçütünü dikkate alan bir gözle 3568 sayı-

lı meslek yasasının 12. maddesi başta olmak

üzere ilgili tüm ceza hükümleri yeniden düzen-

lenmelidir. Serbest Muhasebeci Mali Müşavir-

lik ve Yeminli Mali Müşavirlik mesleğinin yetki

ve sorumluluklarının, ülkemizde de uluslara-

rası standartlara uygun olarak düzenlenmesi

gerekmektedir.

-Özelliklemeslekmensuplarımızınsorumluluğu

meslek yasasında düzenlenmeli ve sorumluluk

iyice açıklanan mesleki hata, mesleki suç

tanımının üzerine oturtulmalıdır.

Mali İdare, her türlü

kolaylığı sağlayacağını

belirttiği mükelleflerin yanında

vergi sisteminin üç ayağından biri

olan meslek mensuplarımızın

taleplerini görmezden

gelmemelidir.